Można gotować z pasją a nawet z fantazją ... na pewno należy gotować zdrowo. Gotowanie to sztuka! Sztuka zapachu, widoku i smaku !

owoce świata

niedziela, 10 listopada 2013




Banany są bogate w węglowodany, podstawowe źródło energii dla naszego organizmu. Z węglowodanów pozyskują glukozę "pożywienie" dla mózgu i nerwów. Także nasze mięśnie pozbawione węglowodanów byłyby znacznie mniej sprawne. Niestety, nasz ustrój może je magazynować w organizmie w ograniczonej ilości, wystarczającej jedynie na 3 do 5 godzin. Dlatego tak ważne jest, aby ten składnik pożywienia dostarczany był w regularnych odstępach czasu. Banany dostarczają węglowodanów w korzystnie przyswajalnej formie cukier gronowy natychmiast wyzwala część energii, a reszta jest pobierana powoli i stopniowo. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie równowagi w poziomie cukru. Banany nie obciążają układu trawienia. Sprawia to, że wielu sportowców posila się nimi niemal tuż przed przystąpieniem do rozgrywek. Banany niemal całkowicie pozbawione są tłuszczu. Dostarczają natomiast 10 witamin, 18 składników mineralnych i elementów śladowych, w tym potasu i magnezu o wiele więcej niż inne owoce. Jest to ważne dla sprawnej pracy serca, mięśni i nerwów, a także dla utrzymania równowagi w gospodarce wodnej i ciśnieniu krwi. Osoby narażone na stresy powinny jeść banany codziennie. Podobno banany sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi, pogodniejsi i optymistyczniej patrzymy na świat. Zawdzięczamy to serotoninie - hormonowi dobrego samopoczucia - wydzielanemu pod ich wpływem przez mózg.

Banany są dostępne przez cały rok, stanowią wartościowy składnik diety. Zawierają aż 10 witamin oraz 18 minerałów i mikroelementów. Wapnia i magnezu jest w nich więcej niż w jakichkolwiek innych owocach. Banany wzmacniają mięśnie, stabilizują pracę serca, regulują gospodarkę wodną organizmu. Witaminy z grupy B likwidują stres i zbawiennie wpływają na układ nerwowy. Witaminy A i E są odpowiedzialne za stan naskórka, paznokci i włosów. Banany zawierają dużo węglowodanów, a przy tym nie ma w nich tłuszczu z powodzeniem zastępują słodycze. Najlepiej jeść je na surowo. Banany można również podawać z herbatnikami lub jako dodatek do kisielu czy jogurtu.

Do najlepszych na świecie bananów zaliczane są przede wszystkim banany pochodzące z Ekwadoru, gdzie na ogromnych plantacjach regionów Machala i El Oro dojrzewa miesięcznie kilkadziesiąt milionów owoców. Kiść bananów na palmie potrafi ważyć do 80 kg. Owoce są zrywane jako jeszcze zielone, pakowane w kartony o średniej wadze 18,14 kg i wysyłane statkami-chłodniami na cały świat. Przeciętny czas jaki potrzebuje taki statek na pokonanie odległości pomiędzy Puerto Bolivar w Ekwadorze a Portem w Gdańsku to 17 dni i nocy, podczas których banany podróżują schłodzone do temperatury 14°C. Po rozładunku ze statku trafiają one do dojrzewalni, gdzie w specjalnych komorach wypełnionych gazem zaczynają dojrzewać i nabierać znanych nam walorów smakowych.


Należałoby w tym miejscu dodać, że dotyczy to właściwie wszystkich marek bananów włącznie z odmianami pastewnymi, które jednak do Polski nie są sprowadzane ze względu na niewielkie rozmiary i mdły smak. Używane są one najczęściej jako surowiec do produkcji mączki lub paszy dla zwierząt hodowlanych bądź też jako surowiec dla przemysłu kosmetycznego.

Źródło: tekst znaleziony w internecie, niestety nie pamiętam gdzie.. .


poniedziałek, 18 kwietnia 2011

Regularne spożywanie miąższu z czerwonego grejpfruta może pozytywnie wpłynąć na stan kości i zmniejszyć ryzyko osteoporozy – do takich wniosków doszli naukowcy z Texas A&M University. Osteoporoza dotyka 75 milionów ludzi na całym świecie. Zbiera żniwo zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn,  lecz kobiety cierpią na osteoporozę 4 razy częściej niż mężczyźni. Stale wydłuża się czas życia ludzi, w związku z czym badacze naukowi poszukują nowych metod walki z chorobami dotykającymi osoby w starszym wieku, do których w głównej mierze zalicza się osteoporoza, która dotyka co trzecią kobietę w okresie postmenopauzalnym i większość osób w wieku podeszłym.

Grejpfruty a osteoporoza

Regularne spożywanie miąższu z czerwonego grejpfruta może pozytywnie wpłynąć na stan kości i zmniejszyć ryzyko osteoporozy – do takich wniosków doszli naukowcy z Texas A&M University.

Grejpfruty zmniejszają ubytek wapnia z kości

Badanie prowadzone na szczurach którym podawano miąższ z grejpfrutów jako 5% - 10% uzupełnienie diety, wykazało, że owoc ten znacznie zmniejsza utratę wapnia i magnezu z tkanki kostnej, zwiększa absorpcję tych minerałów i zapobiega zmniejszeniu gęstości mineralnej kości. Obiecujące wyniki zaobserwowano już po 60 dniach trwania doświadczenia.

Grejpfruty w leczeniu i profilaktyce osteoporozy

Jeśli badanie naukowe na ludziach wykaże podobne efekty miąższ z grejpfruta może stać się jednym  z najważniejszych składników diety w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, tuż obok wapnia, magnezu i witaminy D.

niedziela, 20 marca 2011

Granat - właściwości

Granat uprawiano już 5 tysięcy lat p.n.e. W starożytnej Grecji i Egipcie roślinę tę czczono jako świętą, a starożytna medycyna Chin uznawała sok z granatu za "skoncentrowane życie" i symbol długowieczności. Z powodu dużej ilości nasion granat stał się symbolem płodności i siły rozrodu roślin.

Dziś wiadomo, że granat przedłuża życie, wzmacnia serce i podnosi doznania erotyczne. Owoc granatu zawiera dużo witaminy C, niacyny, potasu, błonnika, kwasy organiczne oraz białko. To zdrowy, naturalny napój miłosny. Sok z granatów zwalcza skutecznie choroby serca i układu krążenia, obniża ciśnienie krwi, łagodzi stany zapalne szczególnie w artretyzmie, a także przeciwdziała procesom starzenia i powstawaniu nowotworów. Potwierdzono naukowo skuteczność działania soku z granatu przeciwko wolnym rodnikom, procesom zapalnym, a także chorobom serca i układu krążenia o podłożu miażdżycowym. Sok z granatu zawiera trzy razy więcej przeciwutleniaczy niż ta sama ilość zielonej herbaty czy czerwonego wina.

Granat wyraźnie poprawia przepływ krwi w mięśniu sercowym u pacjentów z chorobą wieńcową i redukuje złogi oraz zwapnienia w tętnicy szyjnej. Ponadto sok z owoców granatu zmniejsza ciśnienie krwi, likwiduje zaburzenia erekcji, zapobiega procesom starzenia i spowalnia postęp demencji wywołanej chorobą Alzheimera. Dowiedziono też ochronne działanie granatu na płód. Picie soku z granatu przez kobietę ciężarną chroni płód przed uszkodzeniami mózgu. Kolejne badania potwierdziły wyraźne działanie wstrzymujące rozwój zmian nowotworowych prostaty, płuc, jelit, skóry i piersi. Sok pity systematycznie działa korzystnie przy astmie, problemach z trawieniem, wspomaga leczenie anginy, szkorbut. Świeże owoce zalecane są przy przeziębieniach, zwłaszcza przy gorączce.

Granat ma szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym. Sporządza się z niego soki, sałatki, galaretki. Z soku granatu (zwanego grenadiną) produkuje się napoje, galaretki. Używa się go także do produkcji wina i syropu. W krajach Środkowego Wschodu przygotowuje się sos, w którym granaty łączy się z orzechami. Garbniki zawarte w skórce granatu są surowcem przemysłowym w farmacji i garbarstwie, natomiast dzięki zawartym w korze granatowca alkaloidom owoc ma zastosowanie w weterynarii jako środek przeciwtasiemcowy.

Granat ma także zastosowanie przy wyrobie kosmetyków.

Właściwości kosmetyczne ekstraktu z owocu granatu:

  • działa antyoksydacyjnie, czyli chroni skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników;
  • aktywuje procesy regeneracji skóry i przyspiesza gojenie podrażnień;
  • stymuluje fibroblasty (komórki tkanki łącznej wytwarzające włókienka białkowe budujące tkankę, np. w skórze) do syntezy kolagenu i elastyny, w efekcie czego następuje wygładzenie zmarszczek, wzrost gęstości i elastyczności skóry;
  • nawilża, zwiększa elastyczność i jędrność skóry;
  • odżywia i rewitalizuje skórę zmęczoną i przedwcześnie starzejącą się;
  • działa delikatnie ściągająco i zmniejsza pory;
  • działa przeciwzapalnie, odkażająco i bakteriostatycznie;
  • wspomaga gojenie trądzikowych stanów zapalnych;
  • poprawia ukrwienie i koloryt skóry

Kupując granat najpierw należy wziąć go do ręki, by poczuć jego ciężar. Jeśli owoc wyda nam się na lekki w stosunku do wielkości, wybierzmy cięższy. Owoc granatu w 52% składa się z pestek. Skórka powinna być gładka, błyszcząca, cienka, napięta, bez zadrapań i skaleczeń.

Przepisy z wykorzystaniem owocu granatu:

sobota, 19 marca 2011

MangoMango jest owocem wiecznie zielonego drzewa, uprawianego już od ponad 5 tysięcy lat i osiągającego wysokość 40 metrów. Owoce są słodkie, aromatyczne oraz bogate w witaminy i minerały.

Witaminy i minerały

Mango zawiera witaminy A, C, PP, E, z grupy B, a także magnez, potas, miedź, flawonoidy, błonnik oraz cenny lupeol, należący do związków triterpenowych o działaniu antyoksydacyjnym, przeciwmiażdżycowym i przeciwzapalnym. Z pestek mango wytwarzane jest masło, które ma zastosowanie w kosmetyce i zawiera dodatkowo kwasy tłuszczowe, mangiferynę i gallotaninę. Mangiferyna ma działanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Gallotanina, inaczej kwas taninowy, wykazuje działanie przeciwbakteryjne i odkażające.

Mango na zdrowie

Znaczna zawartość witamin C, A, E, flawonoidów, a przede wszystkim lupeolu decyduje o przeciwutleniających właściwościach owoców mango. Badania potwierdzają skuteczność lupeolu w redukcji komórek rakowych w przypadku nowotworu prostaty [1] i trzustki [2]. Mango uzupełnia niedobory witamin i minerałów. Jest bogatym źródłem miedzi, która jest niezbędna w procesie powstawania czerwonych krwinek – jej niedobór i może prowadzić do niedokrwistości. Błonnik reguluje pracę jelit i ułatwia usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii.

"Na całym świecie istnieje ponad 1000 odmian mango. Zawierają one enzym trawienny o właściwościach zbliżonych do papainy znajdującej się w papai, który w połączeniu z ich naturalnym błonnikiem wspomaga trawienie. Porcja 100 g mango zawiera prawie 4000 j.m. beta-karotenu..."

"Kolorowa dieta" David Heber, Susan Bowerman

Mango w kosmetyce

Wyciąg z mango jest składnikiem szamponów i odżywek do włosów suchych i zniszczonych, balsamów odżywczych do ciała oraz kremów i toników do cery suchej, podrażnionej i naczynkowej (witamina C zawarta w mango wzmacnia naczynia krwionośne). Cennym kosmetykiem naturalnym jest masło z pestek mango o właściwościach nawilżających i natłuszczających. Działa regenerująco i wygładzająco, łagodzi stany zapalne skóry, a także pełni funkcję naturalnego filtra przeciwsłonecznego oraz przeciwutleniacza – opóźnia procesy starzenia się skóry. Masło odpowiednie jest do pielęgnacji skóry suchej, podrażnionej, zmęczonej, pozbawionej elastyczności. Może być stosowane nie tylko w celu odżywienia skóry twarzy, ale i całego ciała.

Koktajl z mango

2 dojrzałe owoce mango obieramy ze skórki i usuwamy pestki. Miąższ miksujemy z 150 ml jogurtu naturalnego, 50 ml mleka i 2 łyżkami cukru.

Maseczka z mango

Miąższ mango rozgniatamy, mieszamy z jogurtem naturalnym i nakładamy na twarz na około 20 minut.

Tonik z mango

Wacikiem nasączonym świeżo wyciśniętym sokiem z mango przecieramy twarz.

Ostrożnie z mango

Mango może powodować alergię skórną.

[1] http://carcin.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/30/5/808
[2] http://carcin.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/bgi157v1
czwartek, 10 marca 2011

Potas – niezbędny element diety w walce z nadciśnieniemRegulacja ciśnienia krwi, gospodarki wodnej organizmu i funkcjonowania nerek należy do najważniejszych funkcji potasu w organizmie.

Dieta uboga w potas może być jedną z przyczyn wystąpienia nadciśnienia. Wpływ potasu na ryzyko zdarzeń sercowych został wielokrotnie potwierdzony przez badania naukowe. Niedostateczne spożycie potasu w przypadku kobiet zwiększa nawet pięciokrotnie ryzyko udaru mózgu. Niedobór potasu prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi i to zarówno u pacjentów z nadciśnieniem jak i osób zdrowych.

Bogatym źródłem potasu są świeże warzywa i owoce.

Źródła potasu:

  • sok pomarańczowy (1 szklanka): 496 mg
  • suszone śliwki (½ szklanki): 559 mg
  • melon (½): 682 mg
  • papaja (1 szt.): 710 mg
  • banany (100g): 395 mg
  • grejpfruty (100g): 277 mg
  • pomidory (100g): 282 mg
  • kiwi (100g): 290 mg
  • seler (100g): 320 mg

Zapotrzebowanie kobiet na potas wynosi od 1000 – 3000 mg.

Niedobór potasu

Mimo, iż potas występuje w wielu produktach spożywczych, bywa że spożywamy go za mało.

Niedobór potasu może się objawiać:

  • fioletowym nalotem na języku,
  • skłonnością do siniaków,
  • podkrążonymi oczami,
  • powolnym, nieregularnym pulsem,
  • podwyższonym ciśnieniem tętniczym,
  • opuchlizną kończyn,
  • stanem poddenerwowania i zmęczenia.

Czynniki zmniejszające zasoby potasu w organizmie:

  • kofeina,
  • alkohol,
  • cukier,
  • stres,
  • estrogenowa terapia zastępcza,
  • bardzo intensywna dieta odchudzająca,
  • antybiotyki
  • kortyzon
  • środki przeczyszczające,
  • środki moczopędne.

Uwaga

Preparaty z potasem można przyjmować tylko po uzgodnieniu z lekarzem. Przyjmowanie zwiększonych dawek potasu jest niewskazane dla chorych na niewydolność nerek i w przypadku przyjmowania niektórych leków przepisywanych  m.in. na arytmię, nadciśnienie i choroby serca, dlatego też wprowadzenie do diety dodatkowych źródeł potasu wymaga wcześniejszej konsultacji lekarskiej.

niedziela, 27 lutego 2011
Migdały – cenne źródło zdrowia

Orzechy, w tym migdały, to niedoceniane produkty w naszej codziennej diecie. Tymczasem, mimo wysokiej zawartości tłuszczów należą do najzdrowszych przekąsek. Warto je włączyć do codziennej diety i spożywać regularnie ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, minerałów i witamin. Orzechy, w tym migdały, to niedoceniane produkty w naszej codziennej diecie. Mimo wysokiej zawartości tłuszczów należą do najzdrowszych przekąsek. Warto je włączyć do codziennej diety i spożywać regularnie ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, minerałów i witamin.

Cenne źródło wapnia

Migdały są cennym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. 28g (ok. 23 szt. Migdałów) to 70 mg wapnia. Zawierają też sporo białka – ok. 20g w 100 g produktu.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Zawierają dużo tłuszczów, co nie znaczy, że są przez to niezdrowe. Bardziej istotne dla zdrowia jest nie tyle obecność tłuszczu w diecie co jego rodzaj. Migdały zawierają znacznie więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż nasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zawierają szkodliwych kwasów tłuszczowych trans, których należy stanowczo unikać w diecie.

Bogate źródło witaminy E i B2

Są zdrową przekąska również ze względu na dużą zawartość witaminy E (240 mg/100g), która chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i chroni przed chorobami układu krwionośnego i B2, która pełni ważna funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i narządu wzroku.

Zdrowie układu krwionośnego

Migdały korzystnie wpływają na zdrowie, zwłaszcza układu krwionośnego i zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej serca, gdyż są bogatym źródłem magnezu, potasu, fosforu, wielu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dieta obfitująca w migdały wpływa pozytywnie na obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL), podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL) i obniżenie poziomu trójglicerydów. 40 gramów migdałów dziennie, czyli około 1/3 kubka (ok. 34 orzechy) może obniżyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

Profilaktyka nadciśnienia tętniczego

Migdały są również zalecane w diecie DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) czyli diecie w leczeniu i zapobieganiu nadciśnieniuNational Institutes of Health and the American Heart Association). rekomendowanej przez amerykański Narodowy Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego (

Dowiedz się więcej o nadciśnieniu...

Uwaga na tłuszcze trans

Migdały mają dobroczynny wpływ na zdrowie pod warunkiem, że są nieprzetworzone i nie poddawane obróbce termicznej, czyli gotowaniu, pieczeniu, czy prażeniu.

Wysoka temperatura powoduje wytworzenie kwasów tłuszczowych trans z nienasyconych kwasów tłuszczowych. Przez co zmienia dobroczynne wielonienasycone tłuszcze w szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans, które działają w organizmie jak wolne rodniki. Obniżają poziom dobrego cholesterolu (HDL) i podwyższają poziom złego cholesterolu (LDL), powodują tycie,  stany zapalne w organizmie, wywołują syndrom X i cukrzycę.

Właściwości odżywcze migdałów

Garść migdałów (ok. 28 gram, czyli 24 sztuki) zawiera:

Kalorie: 164 cal.
Proteiny (białko): 6,0g
węglowodany: 5,6g
tłuszcz: 14,3g
błonnik: 3,3g
Witamina E: 7.4 IU
Witamina B2: 0.23 mg
Magnez: 78 mg

Przechowywanie migdałów

Ze względu na wysoką zawartość tłuszczów, migdały źle przechowywane mogą stracić swoje dobroczynne właściwości. By tłuszcze zawarte w migdałach nie zjełczały, należy przechowywać je w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku.

cyt. http://www.kobieta.info.pl/zdrowie-ze-spiżarni

Tagi: dieta
12:52, futermama , owoce świata
Link Komentarze (2) »
niedziela, 31 października 2010

inne nazwy: Śliwka chińska, Jagodzian rambutan (Nephelium lappaceum) Rodzina: mydleńcowate (Sapindaceae)

Jest małym, wiecznie zielonym drzewem (4 - 7 m wysokości). Plantacje  rambutanów znajdują się w  Malezji, Indonezji, Tajlandii i na Filipinach. Owoc ma kształt jajowaty, około 3 cm średnicy i  czerwoną, pokrytą kolcami skorupkę. Wewnątrz znajduje się biaława, galaretowata, aromatyczna osnówka otaczająca niejadalne nasiono. Smak osnówki zależy od odmiany. Kwaśne odmiany owoców spożywa się po ugotowaniu, słodkie - na surowo. W Malezji i Tajlandii konserwuje się je w puszkach. Można z nich sporządzać kompoty, wina musujące, marmolady czy sałatki owocowe. Miąższ rambutanu zawiera do 16% cukru (głównie sacharoza) i dużo witaminy C (78 mg/100 g). 100 g owocu dostarcza 69 kalorii (297 dżuli). źródło: www.biology.pl

niedziela, 06 grudnia 2009

A Melony? Jak się je przyrządza i jada ?

 

| < Sierpień 2014 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Zakładki:
A tu też jestem
Inspiracje kuchenne
Kuchenne www
Old blogi kuchenne
Spis potraw

Danuta Zarzeczna

Utwórz swoją wizytówkę
Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Durszlak.pl





Odszukaj.com - przepisy kulinarne
licznik odwiedzin